
У ери вишеструких и континуираних друштвених криза у сплету због којих образовање на свим нивоима губи смисао и релевантност за сопствене учеснике, неопходан је учестали осврт на подразумевана педагошка питања, односно устаљене педагошке праксе, отварајући их на другачији начин. Тим истраживача и докторанада на Институту за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду, покренуо је пројекат „ДРУГИ: Шта је (још) образовање?”, којим се тежи отварању нових могућности промишљања темељних педагошких питања, реализације педагошких истраживања и организације наставе на факултету. Кроз три тематске целине и три типа активности, укључивањем деце и младих различитих узраста (са нарочитим акцентом на укључивање студената), овим пројектом се тежи оживљавању другог спрата Филозофског факултета Универзитета у Београду, као места сусрета и заједничког учења, промовисању студија педагогије у широј јавности и доприносу развоја педагошке литературе и методологије педагошких истраживања на нашем поднебљу.
Циљеви пројекта
Пројекат „ДРУГИ: Шта је (још) образовање?” настоји да:
- Отвори нове углове промишљања о темељним педагошким питањима кроз спој истраживања литературе и креативног чина;
- Испроба, те идентификује потенцијале и изазове израњајућег модела наставе на Факултету;
- Испроба, те идентификује потенцијале и изазове истраживачке методологије истраживања у постајању (енгл. research-creation).
Начини реализације пројекта
Пројекат је подељен на три тематска циклуса у којима се покрећу питања учесника, процеса и резултата образовања кроз следеће теме: 1) Шта је (још) дете? 2) Шта је (још) учење? и 3) Шта је (још) знање? Временски оквир реализације пројекта је од септембра 2024. године до краја децембра 2025. године. Сваком циклусу/теми посвећена су по три месеца, а активности унутар њих одвијају се по истој структури.
У првом месецу реализује се перформативно истраживање са децом и младима, од предшколског до средњошколског узраста, а у просторима који се обично не користе у васпитно-образовном раду (дворишта и ходници васпитно-образовних установа и јавни простори у граду) – кроз другачији контекст, доживљај и креативне начине ангажовања, деца и млади добијају прилику да истражују себе и своје окружење, али и образовни процес на други начин.
Кроз цео други месец циклуса, у оквиру наставе на различитим предметима на основним академским студијама педагогије, заједно са студентима се продубљује тема комбиновањем научне литературе и продуката добијених у првом месецу циклуса, а кроз заједничко креативно ангажовање у материјализацији питања, дилема, одговора, порука које кроз наставу израњају.
У трећем месецу реализује се интерактивна изложба сачињена од продуката претходних активности у циклусу. Изложба се реализује на другом спрату Филозофског факултета у Београду и биће отворена за јавност месец дана. Поред самих изложених продуката и поставке изложбе као подстицаја посетиоцима за промишљање одабраних педагошких тема, свака изложба се отвара трибином на којој стручњаци из области васпитања и образовања, заједно са учесницима пројекта и гостима из јавне сфере, дају свој допринос дискусији о конкретној теми којом се изложба бави.
Праћење и евалуација пројекта
Кроз рад са децом и ученицима различитих узраста, рад са студентима и јавно деловање према широј заједници, методологија која се користи приликом реализације пројекта је истраживање у постајању (енгл. research-creation).
У складу са овом методологијом, која подразумева уметнички засновану праксу усмерену на отварање нових питања и стварање нових знања, фокус пројекта није на утврђивању успостављеног, већ на чињењу процеса заједничког промишљања видљивим и позивању нових актера у њега.
Отуд ће се праћење одвијати континуирано, ослањајући се на документовање процеса кроз писане белешке, фото и видео записе и материјалне продукте који настају кроз активности, као и на укључивање перспектива свих учесника процеса.
Исходи пројекта
По завршетку свих предвиђених активности, планирано је организовање трибине на Филозофском факултету Универзитета у Београду, на којој ће бити приказан кратки документарни филм о пројекту „ДРУГИ: Шта је (још) образовање?”. Филм ће потом бити дистрибуиран сарадничким школама и широј јавности.
Још један од продуката пројекта јесу научни радови за релевантне часописе, излагања на стручним конференцијама и кратка електронска публикација која би могла послужити као ослонац заинтересованим колегама у даљем развијању начина истраживачког и наставног рада које овај пројекат обухвата.
Истраживачки тим пројекта
Истраживачки тим пројекта чине: др Невена Митранић Маринковић (доцент), др Драгана Пурешевић (асистент), Лука Николић (асистент), Андреа Гашић (истраживач сарадник), Бојана Милосављевић (истраживач приправник), Зорана Пешић (истраживач приправник), Ивана Кокеза (истраживач приправник), Тамара Ињац (истраживач приправник), Драгана Богдановић (докторанд) и Елизабета Алексов (докторанд).
Пројектне активности можете пратити на инстаграм страници pedagog_i_ja_ filozofski
