Центар за образовање наставника Филозофског факултета у Београду, заједно са Центрима за образовање наставника Универзитета у Бечу и Универзитета у Ослу реализује пројекат WIIIDE (Инклузивни идентитети, интерсекционалност и различитост у образовању наставника). Кроз WIIIDE тежимо да допринесемо разумевању комплексности наставничких идентитета и начину на који се они граде кроз образовање наставника. Пројекат је подржан је од стране Circle U. Алијансе.
Тема пројекта је посебно важна у контексту образовања наставника из најмање два разлога. С једне стране, наша осећања и понашање према другима зависе од тога да ли их сматрамо припадницима “наше” групе или припадницима других група. Кроз преиспитивање комплексности сопствених друштвених идентитета, препознајемо да са другима можемо делити чланство у неким групама, али истовремено и припадати различитим групама. Образовање наставника може имати значајну улогу у истраживању комплексности наших идентитета, градећи на тај начин и инклузиван однос према другима. Други важан разлог за сагледавање ове теме у контексту образовања наставника јесте да уколико желимо да подржимо развој наставника који се активно супротстављају праксама друштвене опресије, неопходно је да их подржимо у истраживању повезаности и контекстуалне ситуираности сопствених идентитета.
Шта желимо постићи?
Пројекат WIIIDE стога има за циљ да омогући:
1) истраживање сопствених идентитета и како они интерагују с нашим наставним праксама,
2) мапирање тема повезаних с темом наставничких идентитета у програмима за образовање наставника,
3) трагање за педагошким и/или истраживачким алатима који нам могу помоћи да подстакнемо боље разумемевање инклузивности и комплексности наставничких идентитета кроз образовање наставника.
Шта ће бити наше активности?
Препознавање комплексности друштвених идентитета повећава нашу способност да се крећемо између историјски маргинализованих (нпр. жена) и привилегованих (нпр. беле расе, европљана, припадника средње класе) позиција и омогућава разумевање контекстуалних фактора који их обликују. Стога, централна активност WIIIDE пројекта је радионица мапирања начина на који истражујемо и градимо наставничке идентитете кроз програме образовања наставника на три партнерска универзитета – Београд, Беч и Осло. Учесници ће бити упознати с алатима који се могу користити и у истраживању и у настави, као што су: фотогласје (eng. photovoicing), критични инцидент (eng. critical incidents) i Наратив 4. Радионица ће се одржати од 17. до 19. јуна на Филозофском факултету Универзитета у Београду.
Којим исходима тежимо?
Кроз пројекат тежимо да оснујемо мултидисциплинарну, отворену мрежу наставника, студената мастер и докторских студија заинтересованих за идентитете наставника. Мисија мреже биће дељење информација о различитим идентитетима наставника и покретање активности усмерених на истраживање и подучавање о њима. Биће успостављена и редовно ажурирана отворена библиотека материјала, смерница и алатки које могу подржати подучавање и/или истраживање о идентитетима наставника.
Ко су партнери на пројекту?
Пројекат WIIIDE окупља наставнике и сараднике из области образовања наставника са три универзитета у оквиру Circle U алијансе: Универзитета у Бечу, Универзитета у Ослу и Универзитета у Београду. Истраживачи из области образовних наука (Елин Сетер, Мишел Пројер), специјалне едукације (Ева Клајнлајн, Хенри Валтери Песонен, Дима Мохамад), психологије образовања (Оља Јовановић, Дејана Мутавџин) и дидактике (Лидија Радуловић, Лука Николић) заједнички раде на интеграцији перспектива и ресурса поддисциплина како би промовисали инклузивне образовне праксе унутар програма образовања наставника у оквиру Circle U. Различите научне дисциплине којима се баве наши чланови тима одражавају и то да је сама област образовања наставника интердисциплинарна. Такође, тежимо да развијамо и диверсификујемо нашу мрежу даље, тиме што ћемо укључити студенте и истраживаче који су компетентни или заинтересовани за област наставничких идентитета.
Пројектне активности можете пронаћи и на нашој инстраграм страници: https://www.instagram.com/wiiide.project/
#WIIIDE